Hvad er Google AdWords?
Google Adwords er en annonce, som vises på Googles søgemaskine, når du indtaster en søgeterm eller et søgeord. De ligger altid som de øverste, op til fire stk. De er også at finde nederst på siden, når du søger med Google. Disse annoncer er Google Adwords. Forskellen på en Adwords annonce og en organisk søgemaskineoptimering (SEO) er placeringen. Google Adwords vises altid før et organisk søgeresultatet, hvis der er annoncer på søgeordet.
Forskellen økonomisk er, at du på en Adwords annonce betaler pr. klik, mens det er gratis, når folk klikker på dit hjemmesidelink på den organiske søgemaskineoptimering (SEO).
Vi tilbyder to måder at samarbejde på:
- Vi opretter kontoen, laver annoncerne og passer dem for dig.
- Vi opretter kontoen, laver annoncerne og du styrer selv annoncerne.
Ja tak, jeg vil gerne høre mere om
Google AdWords
Hvad er fordelene ved Adwords?
– du får dine annoncer øverst på Google uden nogen krav til din hjemmeside eller webshop
– du betaler kun for de klik, du får – Cost Per Click (CPC)
– du kan selv bestemme dit budget pr. måned/dag) så det ikke løber løbsk
– du kan “tænde og slukke” for dine annoncer, som du ønsker
Hvordan fungerer Adwords?
Kort fortalt er en annonce en form for auktion, hvor den med den bedste annonce får den øverste placering. Denne auktion foregår mellem de annoncører, der har det pågældende søgeord i sine annoncer. Hver annonce har et max. bud de vil betale for den pågældende annonce. Den, der har det meste relevante indhold i sin annonce og kommer med det bedste bud, vinder og kommer øverst.
Hvordan foregår en auktion?
Når Google afgør hvem der skal vises øverst, er det ikke alene den med højest pris, der vinder. Næ nej, Google vil sine kunder den bedste oplevelse for at fastholde sin position som verdens bedste søgemaskine. Et klik på en annonce skal også give kunden en tryghed ved at klikke på annoncen, og det kan de kun ved at vise annoncen med det mest relevante indhold. Læs mere om hvordan Googles udregner priserne i AdWords
Så det er altså de annoncer med det mest relevante indhold og kvaliteten af annoncen, der vinder auktionen. Hvordan nu det? Jo, Google har to parametre der hedder Ad Rank og Quality Score, der både beregner den samlede kvalitet af annoncen men også hindrer, at man kan købe sig til topplaceringerne alene på prisen og derved give kunderne en dårlig oplevelse, så de ikke har tiltro til Googles annoncer.
Høj kvalitet giver lavere priser
Quality Score er Googles værktøj til at vurdere indholdet og relevansen af annoncen i forhold til indholdet på den hjemmeside, annoncen peger på. Scoren bliver vurderet ud fra bl.a. søgeord, annoncer, webadresser, landingssiden indhold i forhold til søgetermen og relevansen mellem søgeordene og annoncen.
På den måde sikrer Google, at brugeren får en god oplevelse, i og med at der er stor relevans både i forhold til annoncen og i forhold til indholdet på hjemmesiden set i forhold til det søgeord, der er anvendt.
Den sikrer også annoncøren en god ROI (Return Of Investment), og derved opnår Google glade annoncører, som får større effekt at deres annoncering.
Ad Rank er afgørende for din annonces placering
Hvordan får du en af de fire øverste annoncepladser? Det afgør Google Ad Rank. Ad Rank er din score på annoncen, som beregnes på din Quality Score og din budpris.
Lad os se på et eksempel. Din annonce har en Quality Score på 9 og dit max. bud er på kr. 11,-. Din Ad Rank er dermed på 99 (QS x bud). Men du har en konkurrent, der har budt kr. 15,-, så han må jo vinde? Nej, det er slet ikke sikkert. Hvis hans QS er 7 og hans bud kr. 15,- er hans Ad Rank 95, mens din er på 99, så din annonce får den øverste placering.
Nu må vi hellere stoppe, inden det bliver alt for teknisk, men du kan i formularen øverst på siden skrive til os, så ringer vi dig op, så du kan høre nærmere om dine muligheder.